اصول طراحی و ساخت استخر

اصول طراحی و ساخت استخر

اصول طراحی استخر ثابت و جهانی هستند، حتی اگر کاربرد  متفاوت باشد. عناصر طراحی (ریتم، تعادل، تناسب، مقیاس و موارد دیگر) برای معماران، طراحان، دکوراتورهای داخلی و طراحان استخر یکسان است.

طراحان خوب روی این واقعیت تمرکز می کنند که صاحب استخر 90 درصد مواقع به استخر نگاه می کند و فقط برای 10 درصد باقی مانده در استخر است. بنابراین، وظیفه اصلی استخر، بازتاب رنگ است، مفهومی که برای 3000 سال شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

رنگ‌های تیره بیشتر از رنگ‌های روشن منعکس می‌شوند، اما رنگ های تیره همیشه مناسب نیست. در واقع، در برخی از کاربردها، رنگ سفید روشن مطلوب است و رنگ‌های آبی را فقط در بعضی قسمت ها استفاده می کنند. با این حال، اگر همان استخر را در داخل خانه قرار دهید، ممکن است کم رنگ به نظر برسد. در آن صورت، طراح با در نظر گرفتن درجه بندی هایی که بر اساس عمق آب رخ می دهد، رنگی را معرفی می کند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که یک استخر آبی می خواهند، اما در یک محیط حیاط خلوت، رنگ سبز به طور معمول بسیار بهتر با مناظر اطراف ترکیب می شود.

ویژگی های آب و کنترل صدا

وقتی آب‌نماها در طراحی گنجانده می‌شوند، معمولاً بهتر است آخرین قطره عمودی قبل از رسیدن به لبه استخر خاتمه یابد. برای مثال، ممکن است در یک جریان اب تخلیه شود و جریان به استخر دوباره برگردد. هدف این است که تلاطم سطحی استخر را به حداقل برسانیم تا کیفیت  آن افزایش یابد. در همان زمان، آب نما به عقب منتقل می شود تا افراد احساس بهتری داشته باشند

کنترل صدا نیز مهم است. بلند کردن صدای افراد حاضر برای صحبت کردن بالاتر از صدای آب نما، ناراحت کننده است و حس آرامش مطلوب را مختل می کند. همچنین شایان ذکر است که ولوم را می توان با تجهیزات هیدرولیک طراحی شده مناسب و استفاده از پمپ های فرکانس متغیر کنترل کرد. من از دسی بل متر استفاده می کنم تا مطمئن شوم صدا در محدوده مورد نظر قرار دارد.

ایجاد یک جلوه زیبا

 

هنگامی که یک طراح خوب برای استخر  از محیط مورد نظر بازدید می کند، با تمرکز بر اینکه چگونه استخر از خانه به نظر می رسد، به زاویه دید حساس است. طراح به داخل و خارج خانه نگاه می کند تا ببیند آیا فرصت هایی برای گنجاندن زوایا یا اشکال در طراحی استخر وجود دارد یا خیر. طراح باید برای یک جلوه یکپارچه تلاش کند و تمایز بین استخر و محیط اطراف آن را محو کند.

تصمیم گیری در مورد اینکه استخر باید هندسی باشد یا مسطیل یا مربع یک مرحله مهم است و گاهی اوقات پاسخ هر دو است. به عنوان مثال، می توانید یک طرح هندسی در سمت خانه داشته باشید و برخی از زوایای خانه را انتخاب کنید. پس از آن استخر می تواند به یک پس زمینه طبیعی یا آزاد ختم شود و بین هندسه خانه و جریان طبیعی حیاط تغییر ایجاد کند.

معیارهای طراحی

 

سه جنبه برای هر استخر وجود دارد: طراحی سازه، طراحی هیدرولیک یا مکانیکی و طراحی ظاهری که شامل مواد، نسبت و مقیاس است. اگر یک استخر از نظر ساختاری سالم باشد و هیدرولیک مناسبی داشته باشد اما جذاب نباشد، خراب است. اگر جذاب باشد اما ترک بخورد، شکست است. اگر از نظر ساختاری سالم و جذاب باشد، اما به دلیل مشکل مکانیکی 20000 گالن به حیاط همسایه می ریزد، یک شکست است. پاسخ واضح است: یک طراحی خوب باید در هر سه عنصر امتیاز بالایی کسب کند.

اهدافی بیشتر شنا کردن را در نظر بگیرید

 

اخیراً نویسنده ای به خانه ام امد و از من پرسید: “چند وقت یکبار از استخر خود استفاده می کنید؟” و من گفتم: “هر روز.” آن زمان ژانویه بود. بنابراین او پرسید: “دمای آب چند است؟” و من پاسخ دادم: “58 درجه فارنهایت.” او با تعجب رفتار کرد و پاسخ داد: “شما می‌روید در استخر 58 درجه شنا کنید؟” و من پاسخ دادم: “شما از من نپرسیدید که شنا می کنم یا نه، بلکه از من پرسیدید که آیا از استخرم استفاده می کنم.” می بینید، من و بچه هایم با قایق روی آب مسابقه می دهیم، از آبگرم استفاده می کنیم و من کنار استخر می نشینم تا با مشتریان احتمالی یک لیوان نوشیدنی بنوشم. من نمی توانم تصور کنم که این استخر را نداشته باشم، به دلایلی بسیار بیشتر از شنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *