آبگیر

پمپ جکوزی استخر : خرید و انواع پمپ جکوزی

نحوه کار پمپ جکوزی

قطعه دواری که در داخل پوسته پمپ وجود دارد با حرکت سریع خود موجب گردش آب می گردد. در نتیجه این عمل آب تحت تأثیر نیروی گریزاز مرکز واقع شده و از مجرای خروجی خارج می گردد. درنتیجه ایجاد خلأ نسبی، فشار اتمسفر باعث ورود آب به بدنه پمپ می گردد. تا زمانی که آب در داخل پمپ وجود داشته و پره آن به حرکت دوران خود را ادامه می دهد مراحل فوق الذکر نیز تکرار می گرددند قطعه دواری که در داخل پمپ های گریز از مرکز قرار دارد پره نامیده می شود. پره مذکور در داخل بده پمپ جکوزی گردش می نماید. مجرای ورود یا مکش آب در مرکز پره قرار داشته و سوراخ خروجی در پیرامون بدنه واقع شده است. در موقع کار، آب از مجرای ورودی مکیده شده و پس از اینکه تحت تأثیر گریز از مرکز قرار گرفت از طریق مجرای خروجی خارج می گردد. در ادامه به انواع پمپ جکوزی پرداخته می شود برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

پمپ جکوزی

قوطی حلبی که به زائده های a و c مجهز است از طریق یک تسمه که به محور قوطی لحیم شده است به سرعت بصورت دورانی می گردد. غرض از تعبیه زائده های a و c این است که در موقع گردش قوطی حلبی، آب داخل آن تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز واقع شده و شروع به بیرون ریختن و سرریز کردن می کند. علت آن پدیده آن است که در کناره دیواره قوطی، آب قادر به عبور از زائده ها نیست و به همین دلیل ناچار است از بالای آن عبور کند و فشار حاصل سطح آب را به طرف بالا سوق می دهد . در این حال چون حجم مایع ثابت است سطح آن در قسمت مرکزی قوطی پایین می افتد. وقتی اب موجود در کناره ها بالا می رود در نزدیکی مرکز خلائی به وجود می آید و فشار آتمسفر آب را به طرف پایین می راند .

باید توجه داشت که اختلاف ارتفاع یا جهش آب به اندازه d بوده است. از آنجایی که آبی که از قسمت بالایی قوطی می ریزد ، سرعت زیادی دارد(مساوی با سرعت بدنه خارجی قوطی) بدیهی است که در حین این عمل، انرژی جنبشی زیادی تلف می شود، مگر اینکه ترتیب دیگری اتخاذ شود که آب مورد نیاز را تأمین نماید از یک دایره اضافی استفاده شده که در موقع لزوم از سرریز آب جلوگیری می کند .
همچنین برای تأمین آب مورد نیاز ، محور دورا سیستم ، مجوف بوده وبه یک منبع ذخیره متصل است . برای حصول نتیجه یکسان میتوان بجای تحرک قوطی فقط پره ها را به صورت متحرک در نظر گرفت.

کاربرد پمپ جکوزی در استخر

پمپ جکوزی مورد استفاده در استخر ها، اساسی ترین رکن تصفیه آب استخر و جکوزی می باشد. حفظ سلامت و پاکیزگی آب استخر و جکوزی  نیاز به سیستم سیرکولاسیون یا گردش آب متناسب با ظرفیت و نوع بهره برداری آنها دارد. گردش آب استخر یا جکوزی با عبور کردن از فیلتر و حذف مواد معلق آب و اضافه کردن مواد ضد عفونی کننده  همراه است. گردش و سیرکوله آب استخر و جکوزی باعث عدم نیاز به تعویض آب حتی برای مدت زمان طولانی می شود.

انواع پمپ جکوزی یا استخر

  1. پمپ جکوزی یا استخر استرینر دار
  2. پمپ جکوزی یا استخر بدون استرینر

۱-پمپ جکوزی یا استخر استرینر دار

پمپ جکوزی

دومین نوع از انواع پمپ جکوزی، استرینر دار می باشد. که این پمپ ها دارای یک سبد استرینر(موگیر) در قسمت مکش هستند. این سبد دو خاصیت برای پمپ جکوزی در پی دارد؛ نخستین و مهم ترین خاصیت آن به دام انداختن اجسام بزرگ و معلق در آب، که ممکن است با ورود به پروانه پمپ استخر باعث وارد شدن آسیب یا خسارت به آن شود و دومین کاربرد آن به دام انداختن هوا می باشد که مشابه این قطعه را می توان در پمپ های خود مکش (جتی) مشاهده کرد. اگر هوایی در زمان شروع به کار پمپ در مسیر لوله یا شلنگ مکش پمپ جکوزی یا استخر وجود داشته باشد در این محفظه(استرینر) به دام افتاده و به مرور زمان این هوا در آب حل شده و از استرینر پمپ خارج می شود.

۲-پمپ جکوزی یا استخر بدون استرینر

پمپ جکوزی

بدون استرینر نوع دوم از انواع پمپ جکوزی می باشد. این نوع پمپ ها بیشتر در استخر های عمومی و بزرگ استفاده می شود. در این استخر ها به دلیل حجم بالای گردش آب، بیش از یک پمپ مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت موازی به هم متصل می شوند و از یک استرینر بزرگ در مسیر آب ورودی به پمپ ها استفاده می شود. این کار باعث می شود برای نظافت استرینر فقط یک بار درب یک استرینر باز شده و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد.   

نکات مهم در نصب و راه اندازی پمپ جکوزی یا استخر

قبل از پمپ تصفیه استخری حتما باید استرینر یا موگیر( Strainer )نصب شود. برخی از پمپ ها به صورت یکپارجه به همراه استرینر ساخته و عرضه می شود. در برخی از استخرها که پمپ های تصفیه و سیرکولاتور زمینی بیش از یک عدد دارند جهت سهولت کار و اطمینان بیشتر یک صافی موگیر با ظرفیت مناسب بر روی لوله مکش از استخر قرار می دهند. این موگیر یا استرینر وظیفه به دام انداختن ذرات بزرگ مانند گوش گیر، دماغ گیر، مو، نخ، کلید، و قطعات و لوازم که در آب سقوط کرده و وارد خط لوله پمپ می شوند را دارد. قطر منافذ و سوراخ های استرینر ها از ۴۰ میکرون تا ۱۲٫۷ میلی متر می باشد. بهترین قطر سوراخ برای پمپ های تصفیه استخر و جکوزی ۱/۵ تا ۴ میلی متر می باشد .

پمپ های تصفیه معمولا مقداری از آب در حال گردش را  از منبع تعادل استخر یا منبع سر ریز استخر یا منبع موج( Balancing Tank , Surge Tank ) مکش می کنند، لذا در صورت نصب این منبع جهت ایمن سازی پمپ در مقابل هوا گرفتن یا بی آب ماندن حتما نقشه یا اطلاعات مربوط به نصب منبع تعادل یا منبع بالانس را دریافت کنید.

پمپ جکوزی کوچک

نسبت به شرایط و استخرها پمپ های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال پمپ مورد استفاده برای باغ و خانگی قطعا نسبت به استخرهای عمومی کوچکتر و کم هزینه تر خواهد بود. ناگفته نماند به این منظور نباشد که هر پمپ جکوزی کوچک می تواند در استخر شما جای گرفته و فعالیت خودش را درست انجام دهد. مهندسان طراحی آبگیر، با توجه به استانداردها و عوامل مربوطه کوچک و بزرگ بودن پمپ را انتخاب می کنند.

پمپ وان جکوزی

جهت ارسال آب با فشار به داخل جکوزی از پمپ جکوزی با سرعت بالا استفاده می شود، به طور کل در جکوزی ها برای دستیابی به حداکثر بازده ممکن شدت جریان آب عبوری از هر یک از جت های جکوزی به حداکثر می رسد و این اب توسط مکنده کشیده و دوباره به داخل جکوزی بر می گردد.

قیمت پمپ استخر

نسبت به ارتفاع و فشار آب در استخر و… نوع پمپی که مورد استفاده قرار می گیرد تعیین می شود. در بازار انواع مختلفی از پمپ وجود دارد از جنس  اصل برند دار گرفته تا بونجول و غیر اصل. شرکت ها و افرادی هم هستند که در فروش و قیمت گذاری تأثیر می گذارند. ولی اگر مایل به تهیه پمپ هستید می توانید از شرکت آبگیر که بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه طراحی، اجرا و عرضه مصالح و قطعات مورد نیاز استخر فعالیت دارد، استفاده نمائید. اگر می خواهید در خرید پمپ هزینه گزافی را نپردازید با مشاوران آبگیر تماس حاصل فرمائید.(۰۹۱۲۶۱۲۶۱۸۵)

مشاوره فروش پمپ های استخر و جکوزی

تیم آبگیر با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمین ساخت و طراحی استخر، می تواند شما را در انتخاب بهترین مناسب ترین نوع پمپ جکوزی راهنمایی کند. اگر می خواهید هزینه زیادی را صرف انتخاب پمپ های استخر نکنید می توانید از مشاوران آنلاین آبگیر کمک بگیرید.

 

مقالات مرتبط:

هزینه ساخت استخر ارزان

خرید دیگ بخار

ساخت سونا خشک

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *